هنرمندانه‌ترين تصاوير علمي سال 2013
پيغام مدير :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمديد به سايت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد.
هنرمندانه‌ترين تصاوير علمي سال 2013
نوشته شده در یک شنبه 19 خرداد 1392
ساعت : 8:40
نويسنده : کیوان شیروانی

 کرم‌هايي که فلج شده و در طرح‌هايي برگ‌مانند بي‌حرکت مانده‌اند، پروتئين‌هايي که با رنگ‌آميزي شبيه به آب‌نبات‌هاي رنگي به نظر مي‌رسند و ويدئويي که تصويري امپرسيونيستي از صورت يک انسان را به تصوير مي‌کشد، همگي حاصل پژوهش‌هاي علمي هستند و در دانشگاه پرينستون در قالب بخشي از ششمين دوره رقابت‌هاي هنر علم به نمايش درآمده‌اند.

در اين رقابت‌ها تصاوير زيبا و غيرمنتظره‌اي که حاصل پژوهش‌هاي علمي هستند به رقابت خواهند پرداخت. به برنده جايزه اول رقم نقدي 250 دلار، نفر دوم 154.51 و نفر سوم 95.49 دلار پرداخت خواهد شد.


 

مدوزا

 

در اين تصوير که موهاي آشفته مدوزا را براي بينندگان تداعي مي‌کند، مي‌توانيد دي.ان.اي و آر.ان.اي کرم‌ها را به کمک رنگ‌آميزي مشاهده کنيد. دي.ان.اي به رنگ آبي و آر.ان.اي با رنگ قرمز در اين کرم‌ها قابل‌مشاهده است. اين تصوير که توسط جيمي بار و کليف برنگوين تهيه شده، جايزه سوم انتخاب مردمي را کسب کرده است.

 

 


 

مسير توفاني

 

اين تصوير که جايزه اول رقابت‌هاي هنر علم را به خود اختصاص داده، «شرق-غرب، غرب-شرق» نام دارد و مسير حرکت بادها بر فراز کره زمين را نشان مي‌دهد. اين تصوير توسط مارتين جاکر، محقق علوم جوي تهيه شده و در آن مسير بادها در اطراف کره زمين، طي 10 سال شبيه‌سازي شده است. همان‌طور که در تصوير مي‌بينيد اين بادها بيشتر از غرب به شرق يا از شرق به غرب زمين مي‌وزند و کمتر مسير شمال به جنوب يا بالعکس آن را انتخاب مي‌کنندبادهايي که از شرق مي‌وزند در اين تصوير به رنگ آبي و بادهايي که از غرب شروع به وزيدن مي‌کنند با رنگ قرمز مشخص شده است. جايي که تصوير پررنگ‌تر است، بادها قوي‌تر مي‌وزند.

 

 

  


 

تشخيص چهره

 

در اين تصوير فريم‌هاي جداگانه‌اي از يک چهره تار و غيرقابل تشخيص را مي‌بينيد که توسط رايانه در کنار يکديگر قرار گرفته‌اند تا در نهايت تصويري را خلق کنند که شباهت زيادي به تصوير اوليه که واضح بوده، خواهد داشت.

 

 

کرم‌هاي نقره‌اي
اين برگ‌هاي نقره‌اي را آزموني روي کرم‌هاي Caenorhabditis elegans خلق کرده است. در اين آزمون که براي بررسي نحوه ارتباط برقرار گرفتن ميان بوها و غذا توسط اين کرم‌ها انجام شده، آنها با استفاده از آزيدسديم فلج شده‌اند.
پروتئين‌هاي مرمري
در اين تصوير که توسط جس بروک و همکارانش تهيه شده، سلول‌هاي برداشته شده از کليه يک ميمون را مشاهده مي‌کنيد که در معرض هرپس‌ويروس قرار داده شده‌اند. اين سلول‌هاي آلوده شروع به توليد پروتئين‌هايي کرده‌اند که توسط محققان با رنگ‌هاي متنوعي رنگ‌آميزي و شناسايي شده و مجموعه‌اي شبيه به ظرف آب‌نبات يا تکه‌هاي مرمر را ايجاد کرده‌اند.
 
 
درخشش
در اين تصوير جنين موشي را مشاهده مي‌کنيد که ردگيري فعاليت‌هاي حياتي او پيش از تولد به کمک رنگ‌هاي فلورسنت امکان‌پذير شده است. عروق خوني اين جنين که بايد به رنگ قرمز باشد در اين تصوير سبز رنگ ديده مي‌شود و بخش‌هاي آبي ماده ژنتيکي دي.ان.اي را نشان مي‌دهد.

 

منبع:قلم چی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:: برچسب‌ها: هنرمندانه‌ترين تصاوير علمي سال 2013, تصاویر علمی, جالب,