شيوه‌اي براي خم‌کردن نور و مخفي‌کردن زمان
پيغام مدير :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمديد به سايت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد.
ساعت : 14:32
نويسنده : کیوان شیروانی

 

 

شيوه‌اي براي خم‌کردن نور و مخفي‌کردن زمان

دانشمندان موفق به طراحي "شنل زماني" شده‌اند که نور را خم و در زمان حفره‌اي ايجاد مي‌کند تا مانع از شناسايي‌شدن پيغام‌هاي سري به هنگام مخابره مي‌شود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مفهوم مي‌تواند کاربردهاي متعددي براي ارسال پيغام‌هاي سري توسط کابل‌هاي فيبر نوري داشته باشد.

دستاورد جديد قادر است جريان مداومي از رويدادها را در سرعت‌هاي داده ارتباط از راه دور مخفي کند.

محققان از تجهيزي موسوم به تعديل‌کننده‌ها براي ايجاد روزنه در زمان با خم‌کردن نور، استفاده کردند.

گرچه اين مفهوم تا شنل‌هاي نامرئي‌ موجود در فيلم‌هاي هاري پاتر فاصله دارد، مي‌تواند کاربرده‌هاي عملي براي پنهان‌کردن پيام‌ها داشته باشد.

يک شنل زماني که رويدادي منفرد را با افزايش و کاهش سرعت بخش‌هاي مختلف يک پرتو نوري، غيرقابل کشف مي‌کرد، 17 ماه پيش توصيف شد.

اما اين تکنيک رويدادهاي منفرد کوتاه را بيش از بازه‌هاي 0.00012 ثانيه که براي ارتباطات نوري بيش از اندازه کند است، پنهان مي‌کرد.

آندرو واينر و همکارانش از دانشگاه پوردو هم‌اکنون شيوه جايگزيني را طراحي کرده‌اند که مبتني بر پديده‌اي به نام اثر Talbot است، يعني زماني که نوري از خلال يک در جهت‌هاي مختلف سير مي‌کند.

مهندسان دريافتند که اين موضوع مي‌تواند داده نوري را از يک گيرنده در سرعت‌هاي داده ارتباطات از راه دور پنهان کند.

به گفته واينر، با پيشرفت‌هاي موجود در زمينه متامواد، شنل نامرئي به نقطه‌اي مهم در تحقيقات علمي رسيده است. متاماده به صورت مصنوعي مهندسي مي‌شود و داراي مشخصه‌هاي عجيب است.

ابزار جديد در سرعت‌هاي داده ارتباطات از راه دور عمل مي‌کند و با استفاده از خود- تصويربرداري موقت از طريق اثر Talbot، داده نوري را از گيرنده پنهان مي‌کند.

دانشمندان در اين مطالعه 46 درصد کل محور زماني را پنهان کردند و داده ديجيتالي را با سرعت 12.7 گياگيابايت در ثانيه مخفي کردند.

مخفي‌کردن زمان شيوه‌اي براي دستکاري تشعشع الکترومغناطيسي در زمان و فضاست، به طوري که مجموعه‌اي از رويدادها از ديد افرادي که از يک فاصله درحال مشاهده هستند، پنهان مي‌ماند.

اين مطالعه از علم متامواد استفاده مي‌کند که در آن مي‌توان نور را مجاب به بروز رفتارهايي کرد که در حالت طبيعي از خود نشان نمي‌دهد.

دانشمندان به دنبال‌ راهکارهايي هستند که از طريق آن ميزان زمان پنهان‌شده را افزايش دهند.

شنل زماني موجب مي‌شود که داده‌ها ايمن‌تر شوند زيرا اين شيوه سيگنال‌هاي نوري را جدا مي‌کند و به آن‌ها امکان سيرکردن با سرعت‌هاي مختلف پيش از تجمع‌دوباره را مي‌دهد.

اين امر موجب مي‌شود که داده در حال مخابره به دشواري قطع شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:: برچسب‌ها: شيوه‌اي براي خم‌کردن نور و مخفي‌کردن زمان, دانستنیها, جالب,