پيغام مدير :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمديد به سايت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد.
مدیریت زمان
نوشته شده در پنج شنبه 7 دی 1391
ساعت : 22:4
نويسنده : کیوان شیروانی

 

به نظر تو نقطه ي مشترک فعاليت تمام دانش آموزان ممتاز ، تمام رتبه هاي خوب کنکور ، تمام انسان هاي موفق و ... چيست ؟

بله درست جواب داديد برنامه ريزي درست درسي و به عبارت صحيح تر مديريت صحيح .

 

روزي استاد فلسفه اي به همراه يک شيشه و مقداري سنگ، سنگ ريزه، شن و ماسه وارد کلاس شد و شروع کرد به پر کردن شيشه با سنگ، سپس از شاگردان خود پرسيد آيا در اين ظرف جايي باقي مانده است ؟

 همه پاسخ دادند: خير !

آن گاه استاد در ظرف را باز کرد و شروع به پر کردن آن با سنگ ريزه نمود. سنگ ريزه ها بين فضاي سنگ ها قرار گرفتند و وارد ظرف شدند و دوباره تکرار سۆال و شنيدن همان پاسخ .

 

اين بار استاد در ظرف را با اضافه کردن شن و ماسه بست و شروع به تکان دادن ظرف کرد. شن و ماسه ها بين فضاي سنگ ريزه ها قرار گرفتند و وارد ظرف شدند.

سپس استاد پرسيد آيا در اين ظرف فضاي باقي مانده است ؟

همه پاسخ منفي دادند : اين بار استاد به ظرف ، آب اضافه کرد و در آن را بست و شروع به صحبت کرد و گفت: دوستان عزيز من اگر من ابتدا ظرف را با آب يا شن و ماسه پر مي کردم جايي براي سنگ و سنگ ريزه ها باقي نمي ماند.

شما هم بايد با زمان خود مانند اين ظرف برخورد کنيد و ابتدا ظرف زمانتان را با سنگ ها که همان کارهاي مهم شما هستند پر کنيد چرا که هميشه جا براي شن و ماسه هست .

 

داستان فوق بهترين مثال براي اهميت اولويت بندي فعاليت هاست. بله درست است .

در يک زمان همه ي درس ها و مطالعه ي آن ها اهميت يکساني ندارند. به عبارت ديگر براي تقويت تمام دروس از برنامه ي يکساني نبايد استفاده کرد.

 

 

1)     تکنيک هاي ذهني مديريت زمان

 

 

حذف باورهاي ذهني غلط

دانش آموز عزيز، اگر باور تو اين است که وجود برنامه يا عدم آن هيچ تأثيري بر روند مطالعه ي شما نخواهد داشت، قطعاً اشتباه مي کنيد، چنين تفکري مانع استفاده از برنامه هاي درسي خواهد شد.

 

الف) برنامه ريزي خلاقيت را از ما مي گيرد و ما را خشک و کليشه اي بار مي آورد .

 

توضيح : اگر برنامه ريزي با روحيه ي شما مطابق باشد و تمام موارد زندگي را مورد توجه قرار داده باشد، نه تنها خلاقيت شما را کاهش نمي دهد بلکه با افزايش امکانات زماني، موجبات پرداختن به تمام امور مورد علاقه ي شما را مهيا مي سازد .

 

ب) چون برنامه هاي درسي معمولاً به طور کامل اجرا نمي شوند، محکوم به شکست هستند .

توضيح : اگر برنامه ي درسي به طور اصولي نيازهاي دانش آموز را مورد بررسي قرار دهد و با توان دانش آموز هماهنگ باشد ، بيش تر آن اجرا مي شود.

 

نکته 1 : اگر 80 درصد يک برنامه ي درسي منطقي اجرا شود ، اجراي آن در حد بسيار عالي ارزيابي مي شود .

نکته 2 : اجراي يک برنامه هر چند به مقدار کم مي تواند يک شروع بسيار خوب باشد به شرط آن که در روزهاي بعد بتوانيد اين اجرا را رشد داده و آن را بيش تر کنيد .

 

پ) برنامه ي درسي به معناي حذف هر گونه استراحت و تفريح و به معناي پر کردن کل زمان با مطالعه است .

توضيح : در يک برنامه ي درسي صحيح تمام نيازهاي روزمره ي فرد از جمله استراحت، خواب، تفريح در حد تعادل بايد مورد توجه قرار گيرد. در غير اين صورت برنامه قابل اجرا نخواهد بود.

 

برنامه ريزي مثبت ضمير ناخود آگاه :

به طور کلي رفتار و عملکرد هر انساني تحت تأثير ناخودآگاه او شکل مي گيرد، از آن جايي که هر انساني بيش از آن که تحت تأثير عقل و منطق خود باشد تحت تأثير احساسات خود است اگر بتوانيد ضمير نا خود آگاه خود را مثبت طراحي کنيد نسبت به درس و مطالعه احساس خوبي خواهيد داشت و اين شروع يک موفقيت بزرگ است .


 

منبع:سایت قلم چی

:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: مدیریت زمان, استفاده از زمان, مدیریت, زمان, برنامه ریزی زمانی,



صفحه قبل صفحه بعد