پيغام مدير :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمديد به سايت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد.
5 راه مفید و موثر برای باهوش شدن
نوشته شده در یک شنبه 3 دی 1391
ساعت : 15:19
نويسنده : کیوان شیروانی

 

 
در اين متن 5 روشي را که با آن مي‌توان ظرفيت مغز را براي دريافت اطلاعات جديد افزايش داد را بررسي مي‌کنيم. به عبارت ديگر در اين شماره به شما مي‌گوييم که چگونه مي‌توانيد باهوش‌تر شويد.
 
 
 
 راه پنجم :‌ مراقبه
بيشتر از هزاران سال است که فوايد مراقبه بر همگان روشن شده است . انجام مراقبه براي هر فردي متفاوت است اما عموما مراقبه نياز  به سکوت براي تمرکز روي تنفس دارد که بتواند به آرامش ذهني منجر شود. آرامش ذهني گامي است که شما را به حس آگاهي يا هوشياري هدايت مي‌کند، هيچکس نمي‌تواند فوايد آسايش را انکار کند. اسکن‌هاي FMRI آشکار کرده‌است که مراقبه به‌صورت منظم روي ساختار حقيقي مغز نيز تاثيرگذار است. محققان باور دارند که حافظه، کارايي، محدوده توجه تمرکز همگي از فوايد مراقبه هستند. يکي از تحقيقات نشان مي‌دهد مراقبه هر روزه مي‌تواند مي‌تواند باعث افزايش اندازه قسمتي از قشر مخ بشود. تعجب آور نيست  که برخي از شرکت‌ها کلاس‌هاي مراقبه را به کارمندانشان پيشنهاد مي‌کنند.
 
 
 
 
 
راه چهارم : ورزش مغز
 
 
مغز مانند بيشتر قسمت‌هاي بدن، به ورزش‌هاي منظم براي قوي شدن و زنده ماندن نياز دارد. بيشتر ورزش‌هاي رايج براي قدرتمند کردن مغز شامل فعاليت‌هاي مفرح مثل حل کردن جدول، سودوکو است. راه‌هايي آکادميک‌تري هم مانند حل کردن مسائل رياضي و روابط هندسي نيز وجود دارد. حتي خواندن اين خواند اين مطلب هم براي مغز شما ورزشي سبک است.  البته اگر اين ايده‌ها از نظر شما  يکمي زيادي پژوهشگرانه است چيزهاي ساده‌اي مانند برهم زدن عادت‌هايتان را تمرين کنيد. براي مثال اگر راست دست هستيد سعي کنيد با دست چپ مسواک بزنيد.
 
 
 
راه سوم : مصرف باکتري 
 
در ماه ژوئن سال 2010 ، محققان گزارشي را ارائه کردند که طي آن کشف کردند که نوع خاصي از باکتري‌ها که عمدتا در کثيفي وجود دارد باعث باهوش‌تر شدن موش‌ها مي‌شود. موش هايي که به آن‌ها مايکوباکتريانوم داده شده بود در آزمايش ماز بهتر عمل مي‌کردند و نشانه‌هاي کمتري از اظطراب را از خود نشان مي‌دادند و هم‌چنين سطح سروتونين
پيش مغز آن‌ها بالاتربود. پيش‌مغز قسمتي است که مسئول تفکر در سطح بالاتر است. 
 
 
 
به نظر مي‌رشد اين نوع باکتري به رشد نرون‌ها کمک مي‌کند و اما اين موضوع به اين معني نيست که بايد در محيط کثيف قرار بگيريم، انسان‌ها مي‌توانند با کار در محيط بيرون خانه مثل حياط ، باغباني کردن و يا حتي با پياده روي در جنگل‌ها مي‌توانيم اين باکتري را به بدنمان وارد کنيم.
 
 
 
راه دوم : خوابيدن
 
ورزش در زمان بيداري براي مغز ضروري و مفيد است و به مغز کمک مي‌کند تا کارايي خود را بهبود بخشد و در نتيجه باعث باهوش‌تر شدن مي‌شود. اما خواب چه تاثيري بر کارايي مغز انسان دارد؟ براي زمان طولاني دانشمندان در اين مورد به اشتباه باور داشتند که در طول مدت خواب مغز خاموش است و هيچ فعاليتي ندارد اما امروزه مي‌دانيم که مغز در طول مدت خواب نيز همچنان به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهد و اطلاعات مربوط به مربوط به روز قبل را دسته‌بندي مي‌کند وباعث روندي مي‌شود که اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل مي‌کند. مشکلات مربومط به خواب به عنوان تشديد کننده معضلات مغذي شناخته مي‌شوند پس منطقي است که يک خواب شبانه خوب و کامل به افزايش کارايي مغز و تمرکز کمک مي‌کند. البته ميزان خواب شبانه براي افراد مختلف متفاوت است اما عموما براي بزرگسالان 6 الي 8 ساعت خواب توصيه مي‌شود.
 
 
 
 
 
راه يکم : سلامتي بدن 
 
 
اعضاي بدن انسان بهم مرتبطند، و حفظ سلامت يکي از اعضا طبيعتا به سامتي ديگر اعضا نيز کمک مي‌کند. ورزش‌هاي فيزيکي براي سلامتي انسان مفيد است، هم براي بدن و هم براي مغز. ورزش‌هاي فيزيکي جريان خون را در افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود اکسيژن و قند بيشتري به مغز انسان برسد. همکاري براي انجام حرکات ورزشي تمريني براي ذهن شماست، مخصوصا اگر حرکات جديدي را تمرين کنيد. ورزش مبارزه‌اي با زندگي ماشيني است. تغذيه نيز در سلامت مغز مهم است، روغن ماهي، تخم مرغ‌ها،‌ پروتئين و سبزيجات تيره رنگ. چاي سبز و چاي گياهي و مغزها نيز مواد غذايي مناسبي براي مغز است.
 
 

عادت‌هاي درست غذايي، خوابيدن به اندازه‌ي کافي  و ورزش کردن باعث بهبود حافظه و کارايي مغز مي‌شوند.
 
منبع:قلم چی
 

 

:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: باهوش, راههای باهوش شدن, باهوش شویم, افزایش هوش,



صفحه قبل صفحه بعد